Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih & Maha Penyayang


"Setelah Kesulitan Pasti Ada Kemudahan"

Saturday, April 24, 2010

Tipu Daya Syaitan

Seorang lelaki bertanya kepada Hasan, "Apakah syaitan itu juga tidur?" Hasan tersenyum lalu berkata, "Kalau dia tidur, tentulah kita boleh beristirehat." Jika demikian, orang mukmin tidak pernah terbebas daripadanya?" "Benar, namun kita ada cara untuk menolaknya & melumpuhkan kekuatannya."

Abdullah bin Mas'ud berkata,
Suatu hari Rasulullah saw menuliskan kepada kami suatu garis. Dan Baginda bersabda, "Inilah jalan Allah." Kemudian Baginda menuliskan lagi beberapa garisan di kanan & kiri garisan itu, kemudian Baginda bersabda, "Inilah beberapa jalan, di setiap jalan syaitan menyeru kepadanya.
Kemudian Baginda membaca:
"Sesungguhnya ini jalan-Ku yang lurus sebab itu kamu turutlah jalan-Ku itu dan janganlah kamu turuti jalan-jalan yang lain, nanti bercerai-berai kamu daripada jalan-Nya."

Macam-macam godaan syaitan kepada manusia.
Kepada abid
Kepada alim ulama
Kepada orang awam

ada caraya yang tersendiri.
Adakah syaitan sedang memperkudakan kita?
Mohonlah perlindungan kepada Allah.


Melalui rahmat Allah, kita akan bebas daripada hasutan syaitan yang sentiasa mendatangi kita.


"Wahai orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sesungguhnya, Allah bersama orang yang sabar." (2:153)

"Wahai bani Adam! Janganlah sampai kamu tertipu oleh syaitan sebagaimana dia (syaitan) telah mengeluarkan ibu bapamu daripada Syurga, dengan menanggalkan pakaian kedua-duanya untuk memperlihatkan aurat. Sesungguhnya dia dan tenteranya dapat melihat kamu dari suatu tempat yang kamu tidak boleh melihat mereka. sesungguhnya Kami telah menjadikan syaitan-syaitan itu pemimpin bagi orang yang tidak beriman."



Sumber:
Imam al-Ghazali
Al-Qur'an Darul Iman

No comments:

Post a Comment